Appen My circadian clock

Jag har skaffat en app som heter My circadian clock. Genom att registrera när och vad jag under dygnet och mina aktiviteter i form av träning skall appen utvärdera detta efter 14 dagar för att karlägga hur min biologiska klocka, min cirkadiska rygm fungerar . I grunden handlar det om hur människan och också djur och växter anpassat sig till hur ljusförhållanden skiftar under dygnet. Vid ekvatorn är det enklast där är dag och natt lika långa året runt, men uppe i höga nord och i sydligare nejder som Patagonien varierar dygnslängd mycket under året och när det är som mörkast ser man ingen dager och på sommarn kan man ha midnattssol. Nångång på artonhundratalet utsattes denna biologiska ordning som vi förvärvat under tusentals år av en attack av elektriskt ljus med påföljden att den cirkadiska rytmen satts ur spel för många och allra känsligast är det för de med oregelbunda skiftsarbeten.
Hur som helst i appen registrerar jag när och vad jag äter plus olika träningsaktiviteter, ( jag skulle också kunna ta in sömnen, men eftersom min sömn är känslig av medicinska skäl så vill jag inte komplicera saken med detta också)
Efter fjorton dagar får jag resultat som jag senare kan rätta mig efter för att förbättra min biologiska klocka. Det här skall bli såå spännande.
Detta är också en studie. I tidigare studier har man tidigare funnit att det är viktigare att äta under en begränsad tidsrymd som mest omspännande upp till tolv timmar än hur mycket och vad man äter. En grupp fick äta sin mat när som helst under dygnet medan en annan skulle begränsa sig till nämnda tidsrymd. Det blev en frapperande skillnad där de som åt när som helst inte gick inte fick någon förbättring medan de med tidspannsbegränsning gick ner mot normaliserad vikt. Man så också bättre blodsockernivåer mm.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Solen strålning

Modern fysiologi kan hjälpa dig sova bättre